Wyłącz moduł dla niedowidzących Moduł dla niedowidzących

wt. 10:00 - 13:00
śr. 10:00 - 16:00
czw. 10:00 - 18:00
pt. 10:00 - 16:00
sob. 10:00 - 16:00
nd 11:00 - 16:00

Gdańsk
ul. Długa 46/47

Bilety:
Normalny: 12 zł
Ulgowy: 6 zł
Rodzinny*: 20 zł
Normalny grupowy**: 11 zł
Ulgowy grupowy**: 5 zł
Punkt widokowy: 5 zł
Karnet "8 Muzeów Gdańska" normalny: 50 zł
Karnet "8 Muzeów Gdańska" ulgowy: 30 zł

wt. 10:00 - 13:00
śr. 10:00 - 16:00
czw. 10:00 - 18:00
pt. 10:00 - 16:00
sob. 10:00 - 16:00
nd 11:00 - 16:00

Gdańsk
ul. Długi Targ 43/44

Bilety:
Normalny: 10 zł
Ulgowy: 5 zł
Rodzinny*: 20 zł
Normalny grupowy**: 9 zł
Ulgowy grupowy**: 4 zł
Karnet "8 Muzeów Gdańska" ulgowy: 30 zł
Karnet "8 Muzeów Gdańska" normalny: 50 zł

wt. 10:00 - 13:00
śr. 10:00 - 16:00
czw. 10:00 - 18:00
pt. 10:00 - 16:00
sob. 10:00 - 16:00
nd 11:00 - 16:00

Gdańsk
ul. Targ Węglowy 26

Bilety:
Normalny: 12 zł
Ulgowy: 6 zł
Rodzinny*: 20 zł
Normalny grupowy**: 11 zł
Ulgowy grupowy**: 5 zł
Karnet "8 Muzeów Gdańska" ulgowy: 30 zł
Karnet "8 Muzeów Gdańska" normalny: 50 zł

wt. 10:00 - 13:00
śr. 10:00 - 16:00
czw. 10:00 - 18:00
pt. 10:00 - 16:00
sob. 10:00 - 16:00
nd 11:00 - 16:00

Gdańsk
ul. Długa 12

Bilety:
Normalny: 10 zł
Ulgowy: 5 zł
Rodzinny*: 20 zł
Normalny grupowy**: 9 zł
Ulgowy grupowy**: 4 zł
Karnet "8 Muzeów Gdańska" ulgowy: 30 zł
Karnet "8 Muzeów Gdańska" normalny: 50 zł

Gdańsk
ul. Mjr. H. Sucharskiego

wt. 10:00 - 13:00
śr. 10:00 - 16:00
czw. 10:00 - 16:00
pt. 10:00 - 16:00
sob. 10:00 - 16:00
nd 11:00 - 16:00

Gdańsk
ul. Plac Obrońców Poczty Polskiej 1/2

Bilety:
Normalny: 8 zł
Ulgowy: 4 zł
Normalny grupowy**: 7 zł
Ulgowy grupowy**: 3 zł
Karnet "8 Muzeów Gdańska" ulgowy: 30 zł
Karnet "8 Muzeów Gdańska" normalny: 50 zł

Gdańsk
ul. Stara Twierdza 1

Bilety:
Normalny: 15 zł
Ulgowy: 7 zł
Rodzinny*: 35 zł
Normalny grupowy**: 14 zł
Ulgowy grupowy**: 6 zł

Gdańsk
ul. Wielkie Młyny 10

Bilety:
Normalny: 10 zł
Ulgowy: 5 zł
Rodzinny*: 20 zł
Normalny grupowy**: 9 zł
Ulgowy grupowy**: 4 zł
Karnet "8 Muzeów Gdańska" ulgowy: 30 zł
Karnet "8 Muzeów Gdańska" normalny: 50 zł

Oferta edukacyjna - 2017/2018

Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, 2017-09-11

Oferta Edukacyjna


rok szkolny 2017/2018, semestr I

Muzeum Historyczne Miasta Gdańska zaprasza przedszkolaki, uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych na spotkania muzealne organizowane w Ratuszu Głównego Miasta (ul. Długa 46/47), Dworze Artusa (Długi Targ 43/44), Domu Uphagena (Długa 12), Muzeum Bursztynu (Targ Węglowy 26), Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku (Obrońców Poczty Polskiej 1/2) oraz Muzeum Nauki Gdańskiej (Wielkie Młyny 10).

Lekcje prowadzone są od  19 września  2017 roku do końca czerwca 2018 roku przez cztery dni w tygodniu: we wtorki o godz. 10.00, od środy do piątku w dwóch godzinach do wyboru: 10.00 oraz 12.00. Opłata za udział w zajęciach wynosi 10 złotych od dziecka i jest pobierana niezależnie od wieku uczestników, a także w dzień wolnego wstępu. Rezerwacji zajęć prosimy dokonywać telefonicznie pod numerem wskazanym przy każdym temacie zajęć.

W zajęciach może brać udział tylko jedna klasa, nie dopuszcza się łączenia klas. Każdy opiekun/nauczyciel jednorazowo może zarezerwować maksymalnie dwie lekcje.

Prosimy o punktualne przychodzenie na zajęcia - grupa spóźniona bez uprzedzenia ponad 15 minut może nie zostać przyjęta. W przypadku rezygnacji z zamówionej lekcji prosimy o wcześniejszą informację telefoniczną lub elektroniczną.

Dział Edukacji prowadzi zajęcia dedykowane dzieciom niepełnosprawnym oraz dla grup integracyjnych i szkół specjalnych. W celu umówienia takich zajęć konieczny jest kontakt telefoniczny w celu uzgodnienia tematyki zajęć i rodzaju niepełnosprawności.

Muzeum zastrzega możliwość odwołania zajęć.

 

Zapraszamy do zapoznania się z nową ofertą edukacyjną w j. angielskim i niemieckim!

 

Oferta dla szkół i klas językowych:

Zapraszamy do współpracy twórczych i nieszablonowych nauczycieli językowych, którzy pragną rozszerzyć swoją działalność edukacyjną poza mury szkoły. Pomożemy wybrać interesujący Oddział Muzeum oraz wspólnie ustalimy pożądaną metodykę pracy oraz atrakcyjną dla uczniów tematykę. Każde zajęcia będą konsultowane indywidualnie, aby sprostać oczekiwaniom i potrzebom uczniów oraz dostosować program do ich aktualnego poziomu językowego.

Zainteresowanych prosimy o kontakt z pracownikami MHMG:

Język angielski:

Oddział Ratusz Głównego Miasta, Dorota Powirska - młodzież oraz studenci, tel. 512-418-752,

e -mail: d.powirska@mhmg.pl

Język niemiecki:

Oddział Dwór Artusa, Krzysztof Jachimowicz - szkoły ponadgimnazjalne, studenci, dorośli, tel. 789-449-652,

e-mail: k.jachimowicz@mhmg.pl


RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA

 

 

PRZEDSZKOLA

W KRÓLESTWIE – rodzaj interaktywnego przedstawienia, pokazującego ceremoniał koronacyjny, obyczaje i urzędy dworskie. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

SZKOŁY PODSTAWOWE

POTWORNY RATUSZ – lekcja, dla klas I-III, będąca opowieścią o stworach mieszkających w ratuszowych wnętrzach, które opisywane są w mitologiach greckiej i rzymskiej. Odpowiemy na pytania: skąd się wzięły w Gdańsku i jaka była ich rola? [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

TAJEMNICE GDAŃSKIEJ MEDYCYNY – lekcja dla klas II-VII. Gdańsk od XVI wieku był jednym z głównych ośrodków rozwoju nauk medycznych w Rzeczpospolitej. Celem zajęć jest przybliżenie odbiorcom tajemnic i specyfiki medycyny epoki baroku i oświecenia ze specjalnym uwzględnieniem badań i osiągnięć gdańskich chirurgów i doktorów medycyny. Zajęcia odbywają się w sali edukacyjnej. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

JAK TO NAPISAĆ? - lekcja dla klas III-VII .Tajemnice dawnych skrybów. Jak pisali ludzie, gdy nie istniał alfabet? Uczestnicy zajęć zapoznają się z  historią pisma. Podczas warsztatów dzieci spróbują stworzyć własną tabliczkę klinową oraz zapisać swoje imię hieroglifami. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

HERB GDAŃSKAlekcja dla klas I-VII Co to jest herb? Czemu służy? Z czego się składa? Dzieci poznają historię herbów, które posiadał Gdańsk. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

NOWOŚĆ! SOWIE DYRDYMAŁY lekcja dla klas I-IV Jak dawniej rządzono miastem? Co to właściwie jest Ratusz? Animator podczas oprowadzania zabierze Was do świata, gdzie władze sprawowali królowie i zamożni gdańszczanie. Okaże się, że tak pięknie zdobione wnętrza skrywają bardzo ważne wskazówki jak być mądrym i sprawiedliwym, a może coś jeszcze pozostało do odnalezienia? [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

NA KRÓLEWSKIEJ DRODZE… O ARCHITEKTURZE ŚWIECKIEJ GDAŃSKA ZŁOTEGO WIEKU – lekcja dla klas IV-VII, przedstawiająca dzieje Drogi Królewskiej. Zajęcia obejmują prezentację multimedialną poświęconą najważniejszym zabytkom znajdującym się przy ul. Długiej i Długim Targu. Początek zajęć w sali edukacyjnej a następnie zwiedzanie pierwszej kondygnacji Ratusza Głównego Miasta lub Dworu Artusa. [Katarzyna Kurkowska, 789-449-684]

CO KROK ZABYTEK. O OCHRONIE DZIEDZICTWA KULTUROWEGO WOKÓŁ NAS – lekcja dla klas IV-VII . Uczniowie dowiedzą się, co to właściwie jest zabytek i jakie mamy kategorie zabytków, jak w Polsce chronimy zabytki i czym jest dziedzictwo kulturowe oraz lista światowego dziedzictwa UNESCO. [Katarzyna Kurkowska, 789 449 684]

ALEGORIE I SYMBOLE – KRAINA IKONOGRAFII DLA NAJMŁODSZYCH – zapoznanie się z pojęciami alegorii i symbolu, poznanie najbardziej popularnych (prezentacja multimedialna), zabawa ruchowa utrwalającą nowo poznaną wiedzę, zabawa w malarza alegorystę. Zwiedzanie Ratusza i Dworu Artusa w poszukiwaniu poznanych alegorii opcjonalne. Początek zajęć w Sali Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta. [Izabela Jastrzembska-Olkowska, tel. 798 035 645]

BÓSTWA I BOGINIE… – mitologia grecka w Gdańsku. Motywy mitologiczne, alegorie, rozpoznawanie bogów po ich atrybutach, slajdy i łamigłówki. Zajęcia stanowią doskonałe uzupełnienie materiału omawianego podczas lekcji. [rezerwacja telefoniczna, prowadzący: [Izabela Jastrzembska-Olkowska, tel. 798 035 645]

GIMNAZJA

NA KRÓLEWSKIEJ DRODZE… O ARCHITEKTURZE ŚWIECKIEJ GDAŃSKA ZŁOTEGO WIEKU – lekcja przedstawiająca dzieje Drogi Królewskiej. Zajęcia obejmują prezentację multimedialną poświęconą najważniejszym zabytkom znajdującym się przy ul. Długiej i Długim Targu. Początek zajęć w sali edukacyjnej a następnie zwiedzanie pierwszej kondygnacji Ratusza Głównego Miasta lub Dworu Artusa. [Katarzyna Kurkowska, 789-449-684]

CO KROK ZABYTEK. O OCHRONIE DZIEDZICTWA KULTUROWEGO WOKÓŁ NAS – uczniowie dowiedzą się,

co to właściwie jest zabytek i jakie mamy kategorie zabytków, jak w Polsce chronimy zabytki i czym jest dziedzictwo kulturowe oraz lista światowego dziedzictwa UNESCO. [Katarzyna Kurkowska, 789 449 684]

TAJEMNICE GDAŃSKIEJ MEDYCYNY – Gdańsk od XVI wieku był jednym z głównych ośrodków rozwoju nauk medycznych w Rzeczpospolitej. Celem zajęć jest przybliżenie odbiorcom tajemnic i specyfiki medycyny epoki baroku i oświecenia ze specjalnym uwzględnieniem badań i osiągnięć gdańskich chirurgów i doktorów medycyny. Zajęcia odbywają się w sali edukacyjnej. [Dział Edukacji 58 573 31 28]

GDAŃSK PRZEDWCZORAJ, WCZORAJ I DZIŚ. HISTORIA MIASTA ZAKLĘTA W FOTOGRAFII – jak wygląda dziś nasze miasto – wiemy. Ujrzymy, jak wyglądało dawniej, na początku wieku XX. Czy poznamy te miejsca teraz? Czy odnajdziemy w gruzowiskach zniszczonego Gdańska znane nam zabytki? Jak potoczyła się odbudowa miasta nad Motławą? Początek zajęć w sali edukacyjnej. [Katarzyna Kurkowska, 789 449 684]

JAN HEWELIUSZ I GDAŃSK XVII WIEKU – lekcja prezentuje podstawowe fakty z życia i działalności Jana Heweliusza. Przede wszystkim omówione zostaną dokonania Heweliusza na polu nauki, działalność astronoma jako ławnika i rajcy Starego Miasta, a także gdańskiego piwowara. Początek zajęć w sali edukacyjnej. [dr Janusz Dargacz, 519 476 653]

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

CO KROK ZABYTEK. O OCHRONIE DZIEDZICTWA KULTUROWEGO WOKÓŁ NAS – uczniowie dowiedzą się, co to właściwie jest zabytek i jakie mamy kategorie zabytków, jak w Polsce chronimy zabytki i czym jest dziedzictwo kulturowe oraz lista światowego dziedzictwa UNESCO. [Katarzyna Kurkowska, 789 449 684]

NA KRÓLEWSKIEJ DRODZE… O ARCHITEKTURZE ŚWIECKIEJ GDAŃSKA ZŁOTEGO WIEKU – przedstawiająca dzieje Drogi Królewskiej. Zajęcia obejmują prezentację multimedialną poświęconą najważniejszym zabytkom znajdującym się przy ul. Długiej i Długim Targu. Początek zajęć w sali edukacyjnej a następnie zwiedzanie pierwszej kondygnacji Ratusza Głównego Miasta lub Dworu Artusa. [Katarzyna Kurkowska, 789-449-684]

GDAŃSK PRZEDWCZORAJ, WCZORAJ I DZIŚ. HISTORIA MIASTA ZAKLĘTA W FOTOGRAFII – jak wygląda dziś nasze miasto – wiemy. Ujrzymy, jak wyglądało dawniej, na początku wieku XX. Czy poznamy te miejsca teraz? Czy odnajdziemy w gruzowiskach zniszczonego Gdańska znane nam zabytki? Jak potoczyła się odbudowa miasta nad Motławą? Początek zajęć w sali edukacyjnej. [Katarzyna Kurkowska, 789 449 684]

PRZYKAZANIA DOBREGO GDAŃSZCZANINA – kodeks moralny XVII-wiecznych gdańszczan w wystroju Wielkiej Sali Rady i Kamlarii. Lekcja dotyczy zagadnień postaw moralnych w Gdańsku XVII. wieku, zilustrowanych w malarskiej dekoracji Ratusza Głównego Miasta. Obejmuje tematykę złotego wieku Gdańska, znaczenia Rady Miasta, wpływów przemian ideologicznych i religijnych Odrodzenia na kulturę. [Dorota Powirska, 512 418 752]

ROLA WARTOWNI NR 1 W OBRONIE WOJSKOWEJ SKŁADNICY TRANZYTOWEJ NA WESTERPLATTE WE WRZEŚNIU 1939 – lekcja przedstawia  historię Wojskowej Składnicy Tranzytowej, budowę na jej terenie umocnień, dobór wartowników, etc., aby następnie wykazać znaczący wpływ Wartowni Nr 1 na całą obronę półwyspu. Lekcja w całości odbywa się w sali edukacyjne. [Grzegorz Jedlicki, 531 068 365]

JAN HEWELIUSZ I GDAŃSK XVII WIEKU – lekcja prezentuje podstawowe fakty z życia i działalności Jana Heweliusza. Przede wszystkim omówione zostaną dokonania Heweliusza na polu nauki, działalność astronoma jako ławnika i rajcy Starego Miasta, a także gdańskiego piwowara. Początek zajęć w sali edukacyjnej. [dr Janusz Dargacz, 519 476 653]


MUZEUM BURSZTYNU

 

 

ZWIEDZANIE Z PRZEWODNIKIEM  (Bez ograniczeń)

Przejście przez wszystkie sale ekspozycyjne z bogatym komentarzem dotyczącym wystawy, historii bursztynu i bursztynnictwa oraz wystawy historycznej związanej z Zespołem Przedbramia ulicy Długiej - siedzibą Muzeum Bursztynu. Możliwość korzystania z multimediów, w tym projekcji filmów. Zwiedzanie przewidziane jest dla grup zorganizowanych. [Jolanta Chomko, 512 418 754]

PRZEDSZKOLA

BURSZTYN I JEGO KOLORY – lekcja dla dzieci 5-9 lat, poświęcona wybranym legendom o bursztynie oraz tematyce powstawania bursztynu. Opowieść ilustrowana jest animowanymi filmikami. [Ewa Pawlęga, 789 449 649]

SZKOŁY PODSTAWOWE

NOWOŚĆ! SOWIE DYRDYMAŁY – lekcja dla klas I-IV, Złoto Bałtyku, bursztyn. Pożądane przez rzymskich cesarzy, spotykane na dworach faraonów, cenniejsze niż złoto. Skąd się wziął, czy to łzy bogów, zastygłe krople słonecznego blasku, czy po prostu pamiątka pradawnych lasów? Czy bursztyn jest tylko grudką zastygłej żywicy, czy może być czymś więcej? Animator wprowadzi Was w zaczarowany świat bursztynu oraz wyjątkową atmosferę budynku zwanego Zespołem Przedbramia. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

BURSZTYNOWE LEGENDY – lekcja dla klas I-III, podczas której dzieci poznają niektóre spośród legend związanych z bursztynem (o Faetonie, o bursztynowym słońcu, o Kurcie i bursztynie), by następnie zrozumieć, czym naprawdę jest bursztyn i jaka jest różnica między legendami, a stanem faktycznym. Lekcja wykorzystuje elementy dramy. [Ewa Pawlęga, 789 449 649]

BURSZTYN DAR ERIDANU – lekcja dla klas IV-VII, będąca omówieniem, czym jest bursztyn, jak powstał, jakie są jego chemiczne i fizyczne właściwości oraz różnorodność form (krople, sople, nadziaki, formy barwne), co to jest inkluzja, jak powstaje, zaprezentowanie inkluzji zwierzęcych i roślinnych. Zajęcia poszerzające program przyrody, wykorzystują proste doświadczenia i bezpośredni kontakt z bursztynem. [Bartek Kentzer, 789 449 649]

LOCHY DAWNEGO GDAŃSKA –  lekcja dla klas IV-VI, wprowadzająca uczestników w temat rozwoju Zespołu Przedbramia i jego zmiennych funkcji na przestrzeni dziejów. Lekcja wykorzystuje elementy dramy i warsztatów. [Dział Edukacji 58 573 31 28]

BURSZTYNOWA KOMNATA- lekcja dla klas I-III,  podczas której uczestnicy odkrywają tajemnicę Bursztynowej Komnaty. Poprzez zadania oraz zabawy dzieci wcielają się w rolę konserwatorów. Zbadają tajemniczą Komnatę, a nawet spróbują ją odbudować. [Ludmiła Skulbaszewska 789 449 650]

ŚREDNIOWIECZNY WARSZTAT BURSZTYNNICZY – lekcja dla klas III- IV,  na której uczestnicy dowiadują się na czym polegał zawód rzemieślnika oraz jakie są rodzaje współczesnych rzemiosł. Podczas zajęć dzieci dowiedzą się również na czy, polega praca w warsztacie bursztynniczym oraz zaprojektują własną biżuterię. [Ludmiła Skulbaszewska 789 449 650]

GIMNAZJA

LOCHY DAWNEGO GDAŃSKA – wprowadzająca uczestników w temat rozwoju Zespołu Przedbramia i jego zmiennych funkcji na przestrzeni dziejów. Lekcja wykorzystuje elementy dramy i warsztatów. . [Dział Edukacji 58 573 31 28]

BURSZTYN DAR ERIDANU – będąca omówieniem, czym jest bursztyn, jak powstał, jakie są jego chemiczne i fizyczne właściwości oraz różnorodność form (krople, sople, nadziaki, formy barwne), co to jest inkluzja, jak powstaje, zaprezentowanie inkluzji zwierzęcych i roślinnych. Zajęcia poszerzające program przyrody, wykorzystują proste doświadczenia i bezpośredni kontakt z bursztynem. [Bartek Kentzer, 789 449 649]

BURSZTYNNICTWO W GDAŃSKU – sposoby pozyskiwania i problemy wydobywania bursztynu na terenie Gdańska. Rozwój sztuki bursztynniczej, od pradziejów przez starożytność, średniowiecze, ze szczególnym naciskiem na czasy nowożytne, "złoty okres" – aż do pocz. XX wieku. Zajęcia z prezentacją i zwiedzaniem muzeum. [Renata Adamowicz, 506 703 664]

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

BURSZTYNNICTWO W GDAŃSKU – sposoby pozyskiwania i problemy wydobywania bursztynu na terenie Gdańska. Rozwój sztuki bursztynniczej, od pradziejów przez starożytność, średniowiecze, ze szczególnym naciskiem na czasy nowożytne, "złoty okres" – aż do pocz. XX wieku. Zajęcia z prezentacją i zwiedzaniem muzeum. [Renata Adamowicz, 506 703 664]

DWÓR ARTUSA


PRZEDSZKOLA

SPOTKANIE Z PANIENKĄ Z OKIENKA – słynna gdańszczanka zaprasza najmłodsze dzieci do wizyty w jej zaczarowanym pokoiku! Pokaże gościom swoje stroje oraz opowie kilka ciekawostek o życiu codziennym w XVII-wiecznym Gdańsku. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

SZKOŁY PODSTAWOWE

NOWOŚĆ! WIEDŹMA WIE - lekcja od II klasy, Hokus pokus, czary mary… przyszłość w szklanej kuli i czarny kot na miedzy, czy są to atrybuty wiedzy? Wybierzemy się w podróż do chaty na kurzej nóżce by dowiedzieć gdzie kończy się magia i zaczyna się nauka. Bo nie taka wiedźma straszna jak ją malują. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

NOWOŚĆ! W ŚWIECIE DAWNYCH SŁOWIAN - W co wierzyli nasi przodkowie tysiąc lat temu? Odkryjemy świat słowiańskich mitów, bogów, boginek i innych legendarnych stworzeń. Być może zaskoczy nas jak bardzo dawne obyczaje są nadal  żywe. Dlaczego malujemy pisanki i mówi się, że „bieda zagląda”? Kim był magiczny ptak Raróg i dlaczego „chłop może być mocny jak dąb”? Tajemniczy świat dawnych Słowian jest nadal wśród nas, przekonajcie się sami! [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

NOWOŚĆ! ZAGINIONY SKARB KRÓLA ARTURA - lekcja dla klas III-VI. Podczas zajęć dzieci będą musiały zmierzyć się z serią zadań i zagadek, których rozwiązanie zaprowadzi ich do zaginionego w Dworze Artusa skarbu. Młodzi detektywi nauczą się współpracy i razem odkryją zakątki zabytku Traktu Królewskiego. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

NOWOŚĆ! SOWIE DYRDYMAŁY – lekcja dla klas I-IV, Tajemnicza nazwa Dwór Artusa już od dawna budzi zainteresowanie gdańszczan i nie tylko… Co właściwie wydarzyło się tam przez te kilka wieków? Animator przeniesie Was do czasów rycerzy i ław gdańskich oraz pomoże znaleźć odpowiedź na każdą, nurtującą zagadkę! [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

RYCERZE KRÓLA ARTUSA –  lekcja dla klas 0-III. Kim był legendarny król Artur i jego rycerze? Jaki wpływ miały legendy arturiańskie na średniowiecznego rycerza? Kto i jak mógł nim zostać , jakie były jego obyczaje, stroje i uzbrojenie? Czy dawny gdańszczanin mógł zostać rycerzem? Na te i inne pytania odpowie prawdziwy średniowieczny wojownik. Zabierze uczestników w porywającą wyprawę do czasów, gdy Dwór Artusa tętnił życiem, a gdańszczanie zdobywali laury w turniejach. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

ZAWÓD KAPER. W ŚWIECIE MORSKICH ROZBÓJNIKÓW – lekcja dla klas 0-IV. Zajęcia maja na celu przybliżyć uczniom gdańskie i polskie tradycje morskie. Uczestnicy zapoznają się z historią kaprów, konstrukcją okrętów oraz sposobami walki na morzu. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

GIMNAZJA I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

LEGENDY I TRADYCJE ARTURIAŃSKIE – rozwój mitu arturiańskiego i tradycji Okrągłego Stołu w Europie między XII a XVII wiekiem, na przykładzie Ław Dworu Artusa w Gdańsku. [Krzysztof Jachimowicz, 789 449 652]

HISTORIA DWORU ARTUSA – dzieje Wielkiej Hali oraz bractw zasiadających w Ławach. Od Króla Artura do salonu gdańskich elit. [Krzysztof Jachimowicz, 789 449 652]

MOTYWY CHRZEŚCIJAŃSKIE W DWORZE ARTUSA – historie Starego Testamentu jako moralitety, święci - patroni bractw, katolicyzm i protestantyzm na podstawie ikonografii zawartej w dziełach Wielkiej Hali Dworu Artusa. [Krzysztof Jachimowicz, 789 449 652]


DOM UPHAGENA


PRZEDSZKOLA

LEGENDY GDAŃSKIE – wybór najciekawszych legend ukazujących dzieje Gdańska i życie jego mieszkańców. Niezwykłej wędrówce po Domu Uphagena towarzyszą gry, zabawy i kolorowanki, przeplatane magicznymi historiami. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

WSZĘDZIE DOBRZE ALE W DOMU NAJLEPIEJ – gospodarz Jan Uphagen wraz z żoną Abigail zapraszają najmłodszych do swojego pięknego domu! Poprzez różne formy zabawy, wykorzystujące każdy ze zmysłów, dzieci będą doświadczać życia, jakie prowadzili dawni gdańszczanie, a także poznają tajemnice tego wyjątkowego domu. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

SZKOŁY PODSTAWOWE

NOWOŚĆ! SOWIE DYRDYMAŁY- lekcja dla klas I-IV. Przepiękna kamienica, w której można się poczuć jak w bardzo starym domu. Ponad 200 lat temu żył tam bogaty gdańszczanin Jan Uphagen. Poprzez dekoracyjne wnętrza chciał przekazać bardzo dużo informacji o sobie, o kulturze i sztuce, która go otaczała na co dzień. Te wszystkie tajemnice czekają na odkrycie przez Was! [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

WSZĘDZIE DOBRZE, ALE W DOMU (UPHAGENA) NAJLEPIEJ – lekcja dla klas I-III. Gospodarz Jan Uphagen wraz z żoną Abigail zapraszają najmłodszych do swojego pięknego domu! Poprzez różne formy zabawy, wykorzystujące każdy ze zmysłów, dzieci będą doświadczać życia, jakie prowadzili dawni gdańszczanie. Po zakończeniu zwiedzania uczniowie uczestniczą w pierwszym etapie Konkursu Dla Dzieci i Młodzieży Edycja XIX. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

NA TROPIE ZAGINIONEGO SKARBU – lekcja przeznaczona dla starszych dzieci potrafiących czytać i pisać (klasy II-VI) W czasie zajęć dzieci odbywają podróż poprzez urokliwe wnętrza zabytkowej kamienicy, szukając skarbu ukrytego w Domu Uphagena. Pomogą im w tym liczne wskazówki, podpowiedzi oraz zadania do rozwiązania. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

DOM GDAŃSKIEGO MIESZCZANINA – lekcja dla klas IV-VI, podczas której dzieci poznają Dom Uphagena i jego właściciela. Przenoszą się, jak w wehikule czasu, w odległą epokę. W każdym z pomieszczeń omawiana jest jego funkcja, umeblowanie i przedmioty codziennego użytku (te, które wyszły z użycia i te które nadal są obecne w naszym życiu). Po zakończeniu zwiedzania uczniowie uczestniczą w pierwszym etapie Konkursu Dla Dzieci i Młodzieży (edycja XIX) [Mariola Krzyżewska, 789 449 664]

NOWOŚĆ! WAZA, IMBRYK, FILIŻANKI… – lekcja dla klas III-VI, poświęcona osiemnastowiecznej sztuce użytkowej na przykładzie ceramicznych przedmiotów używanych przez Johanna Uphagena.  Podczas zajęć dzieci dowiedzą się: jakie przedmioty wykonywano i jak dekorowano ceramikę? Dlaczego Chińczyków i smoki malowano na europejskich wyrobach ceramicznych? Do czego służyły porcelanowe szparagi i owieczka? Co to jest wzór cebulowy? Kto używał porcelanowego nocnika i przemywał twarz w fajansowej misie z wodą oraz palił ceramiczną fajkę? Czemu porcelana nazywana była białym złotem i dlaczego mieszczanie często ustawiali ją w przeszklonych witrynach? Nie zabraknie również aktywności plastycznej rozwijającej kreatywność uczniów i sprawdzającej ich zaangażowanie podczas lekcji. [Mariola Krzyżewska, 789 449 664]

GIMNAZJA

ŻYCIE CODZIENNE W EPOCE OŚWIECENIA – na przykładzie zamożnego domu gdańskiego młodzież poznaje warunki życia w epoce Oświecenia. Uzyskuje informacje na temat następującej w osiemnastym wieku specjalizacji wnętrz (od wielofunkcyjnych do jednofunkcyjnych), warunków zamieszkiwania bogatych mieszczan i czeladzi, wyposażenia domów, przedmiotów codziennego użytku oraz warunków higienicznych. Lekcja może stanowić dobre uzupełnienie zajęć na temat epoki Oświecenia, realizowanych na historii i języku polskim. [Mariola Krzyżewska, 789 449 664]

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

ŻYCIE CODZIENNE W EPOCE OŚWIECENIA – na przykładzie zamożnego domu gdańskiego młodzież poznaje warunki życia w epoce Oświecenia. Uzyskuje informacje na temat następującej w osiemnastym wieku specjalizacji wnętrz (od wielofunkcyjnych do jednofunkcyjnych), warunków zamieszkiwania bogatych mieszczan i czeladzi, wyposażenia domów, przedmiotów codziennego użytku oraz warunków higienicznych. Lekcja może stanowić dobre uzupełnienie zajęć na temat epoki Oświecenia, realizowanych na historii i języku polskim. [Mariola Krzyżewska, 789 449 664]

STUDENCI

GDAŃSK W DOBIE OŚWIECENIA (ARCHITEKTURA, WYSTRÓJ I WYPOSAŻENIE WNĘTRZ) – zwiedzanie obiektu. W trakcie zajęć adresowanych do studentów historii, germanistyki, niemcoznawstwa i polonistyki omawiane są zmiany, jakie w kulturze zamieszkiwania, kulturze stołu i kucharstwie przyniosło Oświecenie. Poszczególne wnętrza stają się pretekstem do omówienia szerszych kontekstów kulturowych epoki. [Mariola Krzyżewska, 789 449 664]

REWALORYZACJA DOMU UPHAGENA NA MUZEUM WNĘTRZ MIESZCZAŃSKICH – wykład połączony ze zwiedzaniem obiektu. Zajęcia adresowane do studentów historii sztuki, architektury i konserwatorstwa. W trakcie zajęć studenci zapoznani zostają z akcją ewakuacji gdańskich dzieł sztuki w 1943-44 r. prowadzoną przez gdańskich konserwatorów i zespół Jakoba Deurera, poznają historię przeniesienia obiektów z miejsc ewakuacji do gdańskich składnic konserwatorskich po 1945 r. W każdym z wnętrz Domu Uphagena omawiane są zagadnienia rekonstrukcji i konserwacji obiektów. Studenci mają okazję zapoznać się z dokumentacjami konserwatorskimi, inwentaryzacjami architektonicznymi i projektami odbudowy i adaptacji (np. dokumentacja Jakoba Deurera). [Mariola Krzyżewska, 789 449 664]

 

MUZEUM POCZTY POLSKIEJ W GDAŃSKU


SZKOŁY PODSTAWOWE

JAK PODRÓŻUJĄ LISTY I KARTKI – lekcja dla klas I-IV połączona z zabawą w pocztę, która będzie doskonałą okazją, by poznać zasady kulturalnego zachowania w urzędzie. Dzieci dowiedzą się, co się dzieje z listami wrzuconymi do skrzynki, i wykonają własną kartkę pocztową. [Kasa 789 449 667]

POLAK – PATRIOTA W WOLNYM MIEŚCIE GDAŃSKUlekcja dla klas V-VII, która  odpowiada na pytania, kto to jest patriota, co oznaczał patriotyzm dnia codziennego w Wolnym Mieście Gdańsku i jak żyło się Polakom wśród przeważającej ilości Niemców?  [Kasa 789 449 667]

GIMNAZJA I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

OBRONA POCZTY POLSKIEJ W GDAŃSKU – lekcja przedstawia wydarzenia, które rozegrały się w siedzibie Muzeum Poczty 1 września 1939 roku. Biorący udział w lekcji dowiedzą się, dlaczego Poczta stała się miejscem jednej z pierwszych bitew II wojny światowej? [Kasa 789 449 667]

POLACY W WOLNYM MIEŚCIE GDAŃSKU 1920-1939 – lekcja opowiada o sytuacji politycznej, społecznej, religijnej i ekonomicznej na terenie WMG. Omawia także zagadnienie obrony Poczty Polskiej w Gdańsku, jako wyrazu silnego poczucia patriotyzmu Polaków z Wolnego Miasta Gdańska, Na przykładzie znanych rodów gdańskich narodowości polskiej pokazane będą losy Polaków podczas II wojny światowej oraz po jej zakończeniu. Częścią zajęć są wspomnienia Polaków, dzięki którym uczeń spróbuje odpowiedzieć na pytanie, co znaczyło być Polakiem w Wolnym Mieście Gdańsku i dlaczego Polacy stanęli do obrony Poczty Polskiej? [Kasa 789 449 667]

MUZEUM NAUKI GDAŃSKIEJ
(DAWNIEJ MUZEUM ZEGARÓW WIEŻOWYCH)


SZKOŁY PODSTAWOWE

JAK DZIAŁAJĄ ZEGARY? – Lekcja dla klas III-VI, połączona z eksperymentem, objaśniająca działanie zegarów różnego typu. Wyjaśnienie czym jest energia, drgania rezonansowe, jak należy pojmować zjawisko czasu. [Monika Głowińska, 512 418 733]

UKŁAD SŁONECZNY JAKO ZEGAR O 8 TARCZACH – lekcja dla klas III-VI, przedstawia praktycznie (doświadczalnie) skalę wielkości Układu Słonecznego i praktyczne zastosowania obserwacji położenia planet. Naturalne rytmy kosmosu są wyznacznikiem czasu, jest nim też układ planet wokół Słońca… [Monika Głowińska, 512 418 733]

GIMNAZJA

JAK DZIAŁAJĄ ZEGARY? – lekcja połączona z eksperymentem, objaśniająca działanie zegarów różnego typu. Wyjaśnienie czym jest energia, drgania rezonansowe, jak należy pojmować zjawisko czasu. [Monika Głowińska, 512 418 733]

UKŁAD SŁONECZNY JAKO ZEGAR O 8 TARCZACH – lekcja, przedstawia praktycznie (doświadczalnie) skalę wielkości Układu Słonecznego i praktyczne zastosowania obserwacji położenia planet. Naturalne rytmy kosmosu są wyznacznikiem czasu, jest nim też układ planet wokół Słońca… [Monika Głowińska, 512 418 733]

ZEGAR WAHADŁOWY JANA HEWELIUSZA – Opowieść o historii wynalazku zegara wahadłowego ilustrowana działającym modelem zegara Heweliusza. Znaczenie dokładnego pomiaru czasu dla życia codziennego i dla nauki. [Monika Głowińska, 512 418 733]

CZAS Z KOSMOSU – ZEGAR PULSAROWY – Opis działania zegara pulsarowego (w tym zawierają się także informacje o pulsarach, ewolucji kosmosu, skalach czasowych). [Monika Głowińska, 512 418 733]

SZKOŁY PONADGIMNAZALNE

ZEGAR WAHADŁOWY JANA HEWELIUSZA – Opowieść o historii wynalazku zegara wahadłowego ilustrowana działającym modelem zegara Heweliusza. Znaczenie dokładnego pomiaru czasu dla życia codziennego i dla nauki. [Monika Głowińska, 512 418 733]

CZAS Z KOSMOSU – ZEGAR PULSAROWY – Opis działania zegara pulsarowego (w tym zawierają się także informacje o pulsarach, ewolucji kosmosu, skalach czasowych). [Monika Głowińska, 512 418 733]

STUDENCI

CZAS Z KOSMOSU – ZEGAR PULSAROWY – Opis działania zegara pulsarowego (w tym zawierają się także informacje o pulsarach, ewolucji kosmosu, skalach czasowych). [Monika Głowińska, 512 418 733]

SENIORZY

ZEGAR WAHADŁOWY JANA HEWELIUSZA – Opowieść o historii wynalazku zegara wahadłowego ilustrowana działającym modelem zegara Heweliusza. Znaczenie dokładnego pomiaru czasu dla życia codziennego i dla nauki. [Monika Głowińska, 512 418 733]

CZAS Z KOSMOSU – ZEGAR PULSAROWY – Opis działania zegara pulsarowego (w tym zawierają się także informacje o pulsarach, ewolucji kosmosu, skalach czasowych). [Monika Głowińska, 512 418 733]


PROGRAM EDUKACJI MUZEALNEJ SOWA


HISTORYCZNE URODZINY

Zapraszamy wszystkie dzieci w wieku od 5 do 12 lat wraz z przyjaciółmi do przeżycia niezwykłych urodzin. Czekają na Was postacie opowiadające historie i zapraszające do wspólnej zabawy. Każde z Was może zostać rycerzem, królem, piratem lub księżniczką!

Całkowity koszt zajęć wynosi:

·         300 złotych dla grup do 10 osób

·         400 złotych dla grup do 15 osób

·         500 złotych dla grup do 20 osób

·         500 złotych plus 10 zł za każde kolejne dziecko dla grup 21-25 osób.

Do wyboru jest kilka scenariuszy, które dopasowane zostaną do upodobań dziecka.

Historyczne Urodziny w Dworze Artusa:

Urodziny Rycerskie: dzieci słuchają legend o rycerzach oraz wcielają się w rolę rycerzy, których czekają różne przygody. Okazja do zapoznania się z rycerskimi cnotami i zajęciami wojowników poza polem walki. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

Urodziny Pirackie: dzieci zostają młodymi marynarzami. Poznają legendy związane z morzem i okrętami znajdującymi się w Dworze Artusa. Doświadczają życia na morzu, biorą udział w "regatach". [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

Urodziny Magiczne: wielki czarodziej przedstawi dzieciom magię wnętrz Dworu Artusa oraz różne oblicza niewyjaśnianych w przeszłości zjawisk, które uznawano za magiczne. Dzieci same doświadczą i uznają, że magia istnieje… bądź nie. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

Historyczne Urodziny w Ratuszu Głównego Miasta:

Urodziny Królewskie: w nawiązaniu do tradycji koronacyjnych, dzieci dokonują wyboru pary królewskiej oraz funkcji nadwornych. Tak przygotowany orszak rusza na wycieczkę po Ratuszu Głównego Miasta, gdzie napotyka różne wyzwania. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

Urodziny Potworne: opowieść o potworach mitologicznych (i nie tylko) ukrytych w Ratuszu Głównego Miasta. Będzie strasznie… i zabawnie. [Dział Edukacji, 58 573 31 28]

Telefoniczny kontakt z Działem Edukacji możliwy jest w poniedziałek w godzinach 8.00-16.00 oraz od wtorku do piątku w godzinach 8.00-9.00 i 13.00-16.00. W pozostałych godzinach animatorzy prowadzą zajęcia.

Szczegółowe informacje oraz regulamin Historycznych Urodzin:

http://mhmg.pl/pl/edukacja/historyczne-urodziny

Oferta_edukacja POBIERZ